خانه / بهداشت و سلامت / همه چیز درباره رژیم فیبر (F factor) + دانستنیهای لازم و محدودیتها

همه چیز درباره رژیم فیبر (F factor) + دانستنیهای لازم و محدودیتها

امروز یکی از راه های کاهش وزن استفاده کردن از رژیم فیبر می باشد در ادامه به بررسی این رژیم و راهکارهای مختلف تغذیه می پردازیم

 

همه چیز درباره رژیم فیبر (F factor) و هر آنچه باید بدانید + راهکار های تغذیه ای

 

فیبر چیست؟

فیبر نوعی کربوهیدرات می باشد که بدن قادر به هضم آن نمی باشد. اکثر کربوهیدرات ها پس از تجزیه به مولکولهای قند تبدیل می‌شوند اما فیبر نمی‌تواند به مولکولهای قند تجزیه شود و در عوض هضم نشده از بدن عبور می کند.

فیبر برای تنظیم قند خون در بدن بسیار مفید می باشد و گرسنگی را کنترل میکند. هر کودک و یا بزرگسال در طی روز به ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر نیاز دارد/ منابع عالی و سرشار از فیبر میوه‌ها، سبزیجات ، غلات و حبوبات هستند.

همه چیز درباره رژیم فیبر (F factor) و هر آنچه باید بدانید + راهکار های تغذیه ای

 

انواع فیبر

فیبر ها در دو نوع وجود دارند و هر دو برای سلامتی مفید می باشند. فیبرهای محلول و فیبرهای نامحلول

فیبرهای محلول که در آب حل می شوند. این فیبرها می‌توانند به کاهش سطح گلوکز و همچنین کلسترول خون کمک کنند. غذاهای حاوی این نوع فیبر شامل بلغور جو دوسر، آجیل، لوبیا ،عدس، سیب و زغال اخته می‌باشند.

فیبر های نامحلول در آب حل نمی شوند و برای حرکت غذا در سیستم گوارش بسیار مفید می باشند و باعث تنظیم و جلوگیری از یبوست مفید میباشند . فیبر نامحلول در گندم، نان گندم سبوس‌دار ،برنج قهوه‌ای ،حبوبات ،هویج ،خیار و گوجه فرنگی وجود دارد.

بهترین منابع فیبر غلات کامل میوه‌ها سبزیجات تازه و حبوبات و مغزها می باشند

 

همه چیز درباره رژیم فیبر (F factor) و هر آنچه باید بدانید + راهکار های تغذیه ای

 

چند نکته برای افزایش مصرف فیبر

به جای نوشیدن آب میوه ها، میوه های کامل بخورید

برنج سفید، نان و ماکارونی را با برنج قهوه‌ای و محصولات غلات جایگزین کنید

برای صبحانه غلات و حبوبات را انتخاب کنید که غلات کامل به‌عنوان اولین ماده غذایی آنها باشد

به جای چیپس و شکلات تخته ای، سبزیجات خام را استفاده کنید

حبوبات را هفته ای دو تا سه بار به صورت سوپ و چیلی مصرف کنید

 

همه چیز درباره رژیم فیبر (F factor) و هر آنچه باید بدانید + راهکار های تغذیه ای

 

فیبر و بیماریها

جالب است بدانید که فیبر خطر ابتلا به بیماری‌هایی از جمله بیماری های قلبی دیابت بیماری هایی مانند یبوست را کاهش می دهد. در تحقیقاتی که انجام شده نشان داده شده است که فیبر تاثیر بسزایی نیز بر جلوگیری از مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ را نیز دارد و همچنین تحقیقاتی که انجام شده مشخص شده است که مصرف فیبر در رژیم غذایی ۴۰ درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

همه چیز درباره رژیم فیبر (F factor) و هر آنچه باید بدانید + راهکار های تغذیه ای

 

فیبر و یبوست

شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش یبوست می باشد مصرف فیبرها باعث تسکین و جلوگیری از یبوست می‌شود و فیبر موجود در سبوس گندم و سبوس جو دوسر موثرتر از فیبر موجود در میوه‌ها و سبزیجات می باشد و برای افرادی که دچار این مشکل می باشند بسیار مفید می باشد. مصرف فیبر باید به تدریج باشد و ناگهانی نباشد. از آنجایی که فیبر آب را به خود جذب می کند با افزایش دریافت فیبر مصرف نوشیدنی‌ها را نیز باید افزایش دهید.

التهاب روده نیز یکی از مسائل گوارشی می‌باشد و طی تحقیقاتی که انجام شده نشان داده شده است که خوردن فیبر به خصوص فیبرهای نامحلول ۴۰ درصد خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.

{ مطالب و خبرهای این سایت توسط نرم افزار از سایت های معتبر ایرانی گرداوری میشود.اگر اطلاعاتی در این صفحه به اشتباه وارد شده در قسمت دیدگاه (پایین صفحه) اعلام کنید تا حذف یا اصلاح شود }

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *