خانه / بهداشت و سلامت / همه چیز درباره یائسگی / درمان و مراقبت های لازم و خانگی

همه چیز درباره یائسگی / درمان و مراقبت های لازم و خانگی

در این مطلب می خواهیم به توضیح در رابطه با یائسگی و علائم و مراقبت های لازم قبل و بعد از آن بپردازیم با ما همراه باشید

 

همه چیز درباره یائسگی + مدیریت و مراقبت های لازم در دوره یائسگی

 

یائسگی از چه زمانی آغاز می‌شود و چه مدت طول میکشد؟

بیشتر زنان اولین علائم یائسگی را حدود چهار سال قبل از آخرین قاعدگی خود تجربه می کنند این علائم حدود چهار سال پس از آخرین قاعدگی زن ادامه دارد. متوسط سن یائسگی ۵۱ سال است. فاکتور های بسیاری وجود دارد که به تعیین زمان یائسگی موثر است مانند ژنتیک و سلامت تخمدان ها.

همه چیز درباره یائسگی + مدیریت و مراقبت های لازم در دوره یائسگی

 

زمان یائسگی

بسیاری از خانم‌ها بعد از اواسط دهه ۴۰ سالگی یائسه می شوند. فقط یک درصد از زنان قبل از ۴۰ سالگی یائسگی را تجربه می‌کند می‌کنند که به آن یائسگی زودرس است یا نارسایی اولیه تخمدان می گویند.

 

 

علائم یائسگی چیست؟

علائم یائسگی برای هر زن مختلف می باشد و عواملی مانند سلامت تخمدان ها و بیماری‌هایی مانند سرطان یا برخی از شیوه‌های زندگی مانند سیگار کشیدن مدت زمان علائم را تغییر میدهد.

از شایع ترین علائم یائسگی می توان به قاعدگی مکرر ،گرگرفتگی و تعریق شبانه، دوره های قاعدگی سنگین تر یا سبک تر اشاره کرد. سایر علائم رایج یائسگی عبارتند از:

بی خوابی

افزایش وزن

خشکی واژن

افسردگی

اضطراب

مشکل در تمرکز

مشکلات حافظه

کاهش میل جنسی

خشکی پوست

افزایش ادرار

سینه های دردناک یا حساس

سردرد

کم شدن یا ریزش مو و …

 

همه چیز درباره یائسگی + مدیریت و مراقبت های لازم در دوره یائسگی

 

چرا یائسگی رخ می دهد؟

یائسگی یک روند طبیعی است که با افزایش سن تخمدانها ایجاد می‌شود و هورمونهای تولید مثل کمتری تولید می کند و بدن در پاسخ به سطوح پایین تر هورمون ها شروع به چندین تغییر میکند.

یکی از بارزترین تغییراتی که در بدن اتفاق می‌افتد از دست رفتن فولیکول های فعال تخمدان است فولیکول های تخمدان ساختاری هستند که تخم ها را از دیواره تخمدان تولید و آزاد می کنند و باعث قاعدگی و باربری می‌شوند

 

همه چیز درباره یائسگی + مدیریت و مراقبت های لازم در دوره یائسگی

 

درمان

زنانی که دارای علائم شدید هستند که کیفیت زندگی شان را تحت تاثیر قرار می دهد ممکن است نیاز به درمان در این دوره داشته باشند. در اینجا چند نکته برای مدیریت علائم یائسگی در خانه را آورده ایم:

خنک نگه داشتن و راحت خوابیدن به خصوص در طول شب ،استفاده کردن از لباس های خنک و راحت شما را می‌تواند از علائم و علائم گرگرفتگی راحت کند. استفاده نکردن از پتوهای سنگین در طول شب نیز به کاهش احتمال تعریق شبانه کمک می کند.

در صورتی که هر گونه احساس افسردگی اضطراب و غم بی خوابی و یا تغییر هویت داشتید می‌توانید با یک درمانگر و یا روانشناس صحبت کنید و یا خانواده و دوستانتان را در جریان بگذارید.

استفاده کردن از مکمل‌های غذایی مانند مکمل‌های کلسیم و ویتامین D و منیزیم نیز در این دوره برای کاهش خطر پوکی استخوان و بهبود سطح انرژی و خواب بسیار موثر میباشد و شما میتوانید با نظر پزشکتان این مکمل‌ها را مصرف کنید

تکنیک های آرام سازی و تمدد اعصاب و روان را تمرین کنید شما می توانید از طریق مراقبه و انجام ورزش‌های مانند یوگا به سلامت روحی خود در این دوران کمک زیادی کنید.

برای کاهش خشکی پوست روزانه از مرطوب کننده ها استفاده کنید و از استحمام یا شنای بیش از حد که باعث خشک شدن و یا تحریک پوستتان می‌شود خودداری کنید

 همه چیز درباره یائسگی + مدیریت و مراقبت های لازم در دوره یائسگی

{ مطالب و خبرهای این سایت توسط نرم افزار از سایت های معتبر ایرانی گرداوری میشود.اگر اطلاعاتی در این صفحه به اشتباه وارد شده در قسمت دیدگاه (پایین صفحه) اعلام کنید تا حذف یا اصلاح شود }

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *